علیرضا هوشمند، معاون توسعه کسبوکار ازکیوام، در پنل «نقش نوآوری در توسعه کسبوکارهای فینتک» که در دانشگاه خاتم برگزار شد، به بررسی وضعیت نوآوری در این حوزه پرداخت و چالشهای پیشروی آن را تشریح کرد.
وی با اشاره به تاریخچهای از فینتک در ایران گفت: اگر بخواهیم به گذشته برگردیم، فینتک عملاً با ورود دستگاههای خودپرداز در اواخر دهه هفتاد وارد ایران شد. اما آنچه امروز بهعنوان خدمات فینتک میشناسیم، از اوایل دهه ۹۰ با ظهور اپلیکیشنهای پرداخت و درگاههای واسط آغاز به کار کرد. از سال ۹۴، اپلیکیشنهایی مثل آپ و سایر خدمات پرداختی توانستند سهم قابلتوجهی از بازار را به خود اختصاص دهند.
هوشمند در ادامه افزود: تحولات بعدی، مانند گسترش فناوری احراز هویت دیجیتال در سالهای ۹۸ و ۹۹، به دلیل شرایط کرونا سرعت گرفت. همچنین، ظهور کسبوکارهای لندتک، خدمات وام آنلاین، و نئوبانکها نیز نقطه عطفی در توسعه خدمات فینتک بود. اما در چند سال اخیر، نوآوری در این حوزه تقریباً متوقف شده است.
علیرضا هوشمند معتقد است که نوآوری در حوزه فینتک به دلیل سیاستهای سختگیرانه رگولاتور با چالش جدی مواجه است. وی نوآوری را مترادف با ریسک دانست و تأکید کرد: رگولاتور در ایران با نوآوری میانه خوبی ندارد و همین امر مانع بزرگی برای رشد کسبوکارهای فینتک محسوب میشود. در حالی که در دنیا، تجربه مشتری و تعامل با رگولاتور نقش کلیدی در موفقیت فینتک ایفا میکنند، این مسائل در ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است.