مدیر هستهای فناور تحلیل و هوشمندی کسبوکار دانشگاه تهران، در دومین کنفرانس راهکارهای توسعه کارآفرینی بینالملل به بررسی رشد فناوریهای مالی و تأثیر آن بر اقتصاد جهانی پرداخت.
به گزارش روابط عمومی؛ هاشم آقازاده، مدیر هستهای فناور تحلیل و هوشمندی کسبوکار دانشگاه تهران در سخنانی به گسترش فناوریهای مالی (فینتک) در اقتصاد جهانی و کشورمان اشاره کرد و گفت: “طی هفت تا ده سال گذشته، رشد چشمگیری در عملکرد فناوریهای مالی و نفوذ آنها در خدمات مالی مشاهده شده است.” وی افزود که این روند به طور خاص در میان کاربران نهایی بسیار قابل توجه است و پیشبینی میشود که در آینده، فینتکها با ضریب نفوذ بیشتری به ارائه خدمات مالی ادامه دهند.
آقازاده همچنین به ارتباط نزدیک بین دادههای عظیم و تحلیل کسبوکار اشاره کرد و تأکید کرد که فناوریهایی مانند هوش مصنوعی نقش مهمی در انقلاب پنجم فناوری و تأثیر آن بر حوزه فناوری مالی دارند. او از محققان خواست تا به منابع معتبر مراجعه کرده و از آنها در زمینههای مرتبط با سیستمهای مالی و پولی استفاده کنند.
وی همچنین به موضوعات مهمی چون ثبات مالی، نوآوریهای مالی و مدلهای کسبوکار جدید اشاره کرد و گفت: فینتکها به سرعت در حال رشد هستند و سه دلیل اصلی برای اهمیت آنها وجود دارد: اول، فراهم کردن فرصتهای بیشتر برای زنان کارآفرین؛ دوم، ایجاد زمینه رشد برای کسبوکارهای کوچک و متوسط؛ و سوم، تسهیل فرآیندهای بانکی برای مردم.
هاشم آقازاده به مطالعهای از شرکت بیسیجی اشاره کرد که نشان میدهد ارزش فینتکها در کمتر از سه سال به لحاظ درآمدی بیست برابر شده است. وی همچنین به رشد ۲۷ درصدی فینتکها در آمریکا و شش برابر شدن این رشد در منطقه آسیا-پاسیفیک اشاره کرد.
مدیر هستهای فناور تحلیل و هوشمندی کسبوکار دانشگاه تهران تأکید کرد؛ اگر افراد میخواهند در زمینه فینتک فعالیت کنند یا مشاوره بدهند، باید به این روندها توجه داشته باشند و از فرصتهای موجود بهرهبرداری کنند.
وی همچنین به رشد فینتک و تاثیر هوش مصنوعی بر آینده آن اشاره کرد و گفت، در سالهای اخیر، مدلهای بیزینس در حوزه فینتک به طور چشمگیری تحول یافتهاند. علاوه بر مدلهای سنتی B2B و B2C، مفهوم جدیدی به نام “B2X” مطرح شده است که به ارتباطات بین کسبوکارها، بانکها و مشتریان اشاره دارد. این تغییرات به ویژه در زمینه پرداختیارها و خدمات مالی مشهود است. آمارها نشان میدهند که نزدیک به ۸۰ درصد از افراد از خدمات بانکی به طور کامل بهره نمیبرند، اما بسیاری از آنها از فینتکها استفاده میکنند. این نشاندهنده پتانسیل بالای فینتکها در جذب مشتریان جدید است. مدیران عامل فینتکها در سراسر جهان، بزرگترین چالش خود را در ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده، جذب مشتریان جدید میدانند. بررسیهای صورت گرفته نشان میدهد که مدیران عامل در ۱۲ ماه آینده نسبت به آینده کمی نگران هستند، اما در افق سه ساله خوشبینتر هستند.
همچنین آقازاده بیان کرد که در منطقه آسیا-پاسیفیک، پیشبینی میشود که فینتکها تا سال ۲۰۳۰ هشت و نیم برابر رشد کنند و به ۶۰۰ میلیارد دلار برسند. همچنین در آفریقا، رشد فینتکها ۱۳ برابر خواهد شد و به ۶۵ میلیارد دلار میرسد. در اروپا نیز انتظار میرود که این رقم به ۱۹۰ میلیارد دلار با رشدی پنج و نیم برابری برسد. نمودارهای موجود نشان میدهند که بیشترین رشد فینتکها در بخش پرداختها خواهد بود و بعد از آن، لندتک (وامدهی) قرار دارد. انتظار میرود که این فناوریها به یک ابزار نرمال تبدیل شوند و به طور گستردهای مورد استفاده قرار گیرند. تحقیقات نشان میدهد که رشد فینتکها سه برابر بیشتر از رشد بانکداری بین سالهای ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۸ خواهد بود. همچنین، استفاده از هوش مصنوعی در این حوزه به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت و به ارائه خدمات شخصیسازیشده کمک خواهد کرد.
آقازاده در پایان گفت، اگر شرکتها بتوانند با استفاده از هوش مصنوعی الگوهای رفتاری مشتریان را شناسایی کنند و خدمات متناسب با نیازهای آنها ارائه دهند، میتوانند به موفقیتهای چشمگیری دست یابند. این تحول در خدمات مالی، فرصتی استثنایی برای جلب رضایت مشتریان و ایجاد رقابت مؤثر در بازار خواهد بود.